De eeuwige vleesdiscussie

De gemiddelde client die ik zie in mijn praktijk eet geen tot weinig vlees. Vaak omdat ze het niet lekker vinden (overigens valt deze vaak onder de categorie “te weinig maagzuur”) of vanwege Netflix docu’s zoals “the Game Changers“. Stoppen met het eten van vlees is goed voor de natuur, goed voor het welzijn van de dieren en goed voor ons lichaam.

Well…

Dat klopt dus niet. Althans, het is onvolledige en eenzijde informatie. Ik ga je uitleggen waarom.

Zelf heb ik er een aantal jaren geleden ook voor gekozen om geen vlees meer te eten. Ik werkte in die tijd in het familiebedrijf van mijn nichtje waar dagelijks duizenden kilo’s aan vlees werd versneden. Je kunt je vast voorstellen dat ik “the talk of the town” was binnen het bedrijf en er iedere lunch met een schuin oog naar mijn bakje groen werd gekeken. Maar… er was wel wederzijdsrespect. Ondanks dat we elkaar niet begrepen. En ook nooit zouden gaan begrijpen. 

Dat stukje respect van toen lijkt steeds meer op de achtergrond te raken. En dat is jammer. Een aantal documentaires hebben hier een enorm aandeel in! De beelden van dieren die mishandelt worden, de onderzoeken die aantonen dat vlees uiterst kankerverwekkend is, hart- en vaatziekten veroorzaken en ga zo maar door. Het is grotendeels angstpropaganda. Want wat ik inmiddels weet en ook zelf heb ervaren, is dat de waarheid toch echt in het midden ligt.

Mijn eigen experiment van 2 jaar geen vlees eten leverde mij een ernstig ijzertekort op. Dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook het geval is. Maar voor mij wel. Het volledig weglaten van vlees moet je dus heel goed monitoren. In tegenstelling tot wat je leest op het internet. Zelfs van “food-goeroes”. De science of meat geeft je wel inzicht en antwoorden. Want weet jij überhaupt waarom je wel of geen vlees zou moeten eten? En welke voedingsstoffen er allemaal inzitten?

Eerst terug naar onze voorouders en naar de basis van ons voedingspatroon

Vlees eten we al zolang we bestaan. Het was een feestmaal waarbij organen als eerste werden gegeten. Dit doen andere carnivoren overigens ook. Vlees is rijk aan eiwitten, ijzer, vitamines en mineralen. En ja, die hebben planten ook. Maar… het grote verschil tussen planten en vlees zit hem in de biologische opneembaarheid van die belangrijkste voedingsstoffen. Vanuit vlees kunnen wij ze veel gemakkelijker opnemen. Ook is er met enkel plantaardige voeding bijna niet tegenop te eten. Vooral als het gaat om eiwitten. Je moet in dat geval gaan bij suppleren. En ja, hoe natuurlijk is dat? En hoe goed wordt dat dan weer opgenomen in het lichaam? 

Moeten we dan massaal iedere dag hompen met vlees wegwerken? Nee, absoluut niet. Hebben we het nodig? Ja. Er zijn in mijn optiek wel een aantal regels waar je je echt aan moet houden. Wederom vanuit de science of meat. De aller aller belangrijkste is deze:

“We are what our meats eat!”

Die mag je voor altijd onthouden als je door de supermarkt loopt en twijfelt tussen de plofkip van € 1,99 en de biologische kip van € 6,99. En dan heb ik het nog niet eens over het dierwelzijn. Wat nog vele malen zwaarder weegt dan of het biologisch is of niet. Althans, voor mij persoonlijk.

Terug naar de science of meat. 

Vlees levert het meeste op als het snel groot wordt,snel vet wordt en snel kan worden geslacht. En dat doe je door te gaan vetmesten. Met granen, groeihormonen en antibiotica. Dit is, op de groeihormonen na, ook het perfecte recept voor mensen om aan te komen. En dat is exact wat we terugzien in onze Westerse wereld. Obesitas en antibioticaresistentie. Door overmatige inname van (over)bewerkte, gemanipuleerde voeding. Waaronder de plofkip. Absurd dat dit überhaupt nog steeds is toegestaan en in de winkels ligt. Zolang de vraag blijft, verandert dit niet. En dat is niet alleen verschrikkelijk voor de kip, maar ook voor jou.

Goed, hoe moet het dan wel? Het Pegan diet is een fantastische optie! Ook voor huidproblemen. Een mix van Vegan en Paleo. Deze leefstijl (want nee, dit doe je niet voor even) bevat voedingsmiddelen die de bloedsuiker stabiel houden (heel fijn bij acne). Je eet dus veel groenten, wat fruit, gezonde eiwitten (beperkt uit vlees en vis), gezonde vetten, maar bovenal “no crap”. Ik zet hem vaak in als er geen intoleranties zijn en hij is voor iedereen goed uit te voeren en vol te houden. 

De documentaire “the Sacred Cow” inspireerde mij voor deze blog. Daarin lieten farmers zien hoe ze op een kleinschalige en slimme manier vee kunnen houden en ook de biodiversiteit een boost gaven. Bepaalde planten en kruiden kwamen weer terug door de natuurlijke bemesting van het vee. Vlinders en bijen waren er in overvloed en ook wildlife werd geregeld gespot in de gebieden die voorheen onbruikbaar waren voor farming. Een utopia wat mij betreft! En must watch die je hier kunt bekijken. Ook als je geen vlees eet is dit echt een aanrader.

Of je nou wel of geen vlees eet is aan jou. Mijn boodschap is vooral dat er altijd two sides to every story zijn. En dat we snel geneigd zijn in 1 verhaal mee te gaan. Het verhaal dat ons op dat moment het beste past. Is het niet veel krachtiger om beide kanten eerst te bekijken? Ik denk van wel en hoop dat jij dit ook vaker gaat doen. 

PS: Ben je nog geen client van Healthy Rebel? En ben je benieuwd hoe we jouw huidprobleem kunnen verbeteren? Ik kijk graag met je mee waarom het je nog niet is gelukt deze te doorspreken. Vraag jouw gratis 30 minuten sessie aan tijdens het Healthy Rebel Huidspreekuur

Geef een reactie