PMS Chocolate for Women

Toen ik van de week in mijn insta-story vroeg of er behoefte was aan een blog over “oestrogeendominantie” antwoorden jullie volmondig ja! En ja, dat waren 100% vrouwen. Maar lieve mannen, deze blog is ook voor jullie 😉 Zodat jullie onze maandelijkse perikelen een klein beetje beter leren begrijpen. En ook snappen dat we “er echt niets aan kunnen doen.” Nou ja… dat is niet helemaal waar, want ik kom richting het einde met een aantal direct toepasbare tips. 

Maar voordat we verder de diepte induiken… Ook mannen kunnen oestrogeendominant zijn. Seriously? Ja, echt! Dus die tips kunnen jullie mooi samen doorvoeren. 

First things first. Hoe ontstaat die oestrogeendominantie? In de praktijk zie ik dat dat al snel gebeurt. Vooral op jonge leeftijd (als het lichaam nog moet “leren” hoe een menstruatiecyclus werkt), maar ook op latere leeftijd (richting de overgang). In beide gevallen is er een verkeerde balans tussen oestrogeen en progesteron. Teveel oestrogeen(aanmaak) en te weinig progesteron(aanmaak). Een gezond en evenwichtig lichaam houdt die balans in evenwicht. 

De symptomen van oestrogeendominantie zijn bijna eindeloos…. Borstzwelling (ook bij mannen), hoofdpijnen, stemmingswisselingen, libidoverlies (ook bij mannen), hevige menstruaties, endometriose, vocht vasthouden, aankomen in gewicht. vetafzetting op heupen en dijen, vermoeidheid, kouwelijk, hunkering naar zoet, cafeine en koolhydraten, moeite om op te staan… en hormonale acne (PCOS). 

Herkenbaar? 

In mijn praktijk spreek ik zelden vrouwen die fluitend door hun cyclus heen huppelen. Ook niet met gebruik van de pil of een spiraal. In tegendeel zelfs, want door het gebruik van hormonale anticonceptie word je extra oestrogeendominant! 

Als je kijkt naar de oorzaken van oestrogeendominatie zijn dat er helaas ook veel. Bewerkte voeding zoals industrieel vlees (groeihormonen en antibiotica), pesticiden op groenten en fruit, kweekvis, alcohol en suikers. Maar ook onvoldoende afbraak van oestrogeen door de lever en gal, een slecht darmmilieu en chronische stress. 

Mijn 3 belangrijkste tips zijn dan ook: 
1. Clean Eating
400 gram (donker)gekleurde groenten, wat fruit, weinig suiker, alcohol en koffie, biologische vees/vis 
2. Clean Cleaning 
Schone huidverzorging (let op parabenen en andere conserveermiddelen) en biologische schoonmaakmiddelen
3. Clean Mood 
Zorg dat je voldoende tot rust komt. De Parasympaticus heeft uitlopers tot in de darm en een enorme invloed op de hormonen. 

En als het met bovenstaand niet lukt. Dan zijn er tal van laboratoriumonderzoeken om heel gericht te gaan kijken waar, maar vooral waarom, de oestrogeendominantie-klachten niet verbeteren. Het is echt zonde van je geld om direct te investeren in supplementen. Waarvan je ergens op Google hebt gelezen dat het tegen PMS klachten zou moeten werken.

Laat het uitzoeken. Investeer daar je euro’s in. En start met supplementen die jouw specifieke situatie verbeteren. Die is voor iedereen anders. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s