Zwanger? En nu?

Ja, en nu? Eenmaal zwanger komen er veel vragen op je af. Bij welke verloskundige praktijk voelen wij ons thuis? Gaan we de NIPT doen? Ziekenhuisbevalling of thuis? Gelukkig hoefde ik niet lang na te denken over de vraag hoe ik de aankomende 9 maanden zo gezond mogelijk kon invullen. Hij (of zij) verdiende de beste start! En zelf zat ik ook niet te wachten op kwaaltjes en te veel zwangerschapskilo’s.

Nutrition
Omdat wij al jaren een gezonde leefstijl volgen heb ik qua voeding niet veel bij hoeven stellen. Wel heb ik vooral geluisterd naar mijn lichaam. Zo heb ik mijn voedingsinname tijdens het eerste trimester verhoogd. Maar altijd door bewuste, gezonde keuzes te maken. Met name veel eiwitten (de bouwstenen voor het lichaam) in de vorm van Hüttenkäse, eieren of kwark. En mijn guilty pleasures? Drop napoleons, spelt/honingstroopwafels en biologische pindakaas met extra pure hagelslag. Zolang je de touwtjes niet te veel laat vieren, kan dit absoluut geen kwaad.

Lifestyle
Ooit heb ik mijzelf voorgenomen bij een eventuele zwangerschap iedere dag te gaan sporten. In de sportschool, hardlopend in het bos of als dat niet zou gaan wandelen. Hier is echt helemaal niets van terecht gekomen. Want, ik had er simpelweg “geen zin in”. Waar ik wel zin in had was tennis. Dikke buik of niet. Uiteindelijk heb ik tot week 34 getraind. Weliswaar iedere week met meer “buik” en minder meters op de baan, maar het ging. Ik denk dat het belangrijk is dat je vooral doet waar je je goed bij voelt, maar wel in beweging blijft. Wanneer je eenmaal een routine naar de bank hebt, is dit met een zwanger lichaam moeilijk te doorbreken.

Supplements
Wat betreft suppletie heb ik wel het een en ander aangepast. Veel vrouwen zijn in de veronderstelling dat alleen foliumzuur belangrijk is tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Dat is deels waar. Echter kost een zwangerschap ontzettend veel energie. Zowel fysiek als mentaal. Een brede ondersteuning/aanvulling is daarom een absolute must! Zelf heb ik dagelijks onderstaande suppletie gebruikt en zal kort toelichten waarom ik dit heb gedaan.

-Zwangerschapsmulti
Als basis en ter ondersteuning van mijn overige suppletie. Hierbij heb ik gekozen voor een multi met actieve vitamine- en mineraalvormen (deze hoeven niet meer te worden omgezet door het lichaam). Met name foliumzuur (dit is de inactieve vorm!) wordt door veel mensen niet goed omgezet en kan gaan stapelen. Daarnaast heb ik gelet op hoge doseringen van B-vitamines (voor energie) en de afwezigheid van kruiden (deze kunnen schadelijk zijn voor het kind). 

-Omega-3 (DHA)
De bouwstof voor een goede aanleg van de hersenen. Daar wil je zeker geen tekort van hebben! Het kind onttrekt alle DHA die het nodig heeft van de moeder. Vrouwen merken dit door de zwangerschapsvergeetachtigheid die ontstaat. Ik heb gekozen voor een visolie supplement met een hoge DHA dosering van een zo zuiver mogelijk geproduceerde soort. 

-Vitamine D
Om mijn weerstand op peil te houden heb ik dagelijks vitamine D gebruikt. Tijdens de zwangerschap gaat je weerstand namelijk omlaag zodat jouw immuunsysteem de “lichaamsvreemde” cellen (het kind) niet afstoot. Helaas ben je daardoor vatbaarder voor ziektes. Ook is vitamine D nodig voor de absorptie van magnesium (zie hieronder) in de darm.

-Magnesium
Al voor mijn zwangerschap gebruikte ik dagelijks magnesium. Om de simpele reden dat het een super belangrijk mineraal is voor ons lichaam en we het onvoldoende binnenkrijgen via onze voeding. Tijdens mijn zwangerschap wilde ik beenkrampen en een (te) hoge bloeddruk voorkomen. Ik heb gekozen voor een organische vorm van magnesium met een goede opneembaarheid. 

-Vitamine C
Net als bij magnesium geldt ook voor vitamine C dat deze standaard in mijn suppletiebakje te vinden is. Belangrijk als antioxidant en voor de bloedvaten. Bij mij past de ontzuurde vorm het best. Zeker tijdens de zwangerschap geeft dit minder kans op zuurbranden.

-Probiotica
Tijdens de Orthomoleculair Kinderconsulent opleiding ben ik een interessante studie tegengekomen over het verminderen van de kans op allergische aandoeningen bij kinderen.
De inzet van een aantal specifieke probioticastammen verlagen deze kans. Deze probiotica ben ik 6 weken voorafgaand aan mijn uitgerekende datum gaan gebruiken om tijdens de bevalling de juiste (darm)flora mee te geven aan ons kind. Dit geef je namelijk mee via het geboortekanaal en vormt de basis van het immuunsysteem. Krijg je een keizersnee en vind je bovenstaand net zo belangrijk als ik? Laat in je geboorteplan opnemen dat de gynaecoloog dit handmatig doet. Dit heet “vaginal seeding ” of “micro-birthing”.

Nu vraag je je vast af wat bovenstaand voor mijn zwangerschap heeft betekend. Lichamelijk heb ik (op brandend maagzuur na) geen last gehad van zwangerschapskwaaltjes. Geen misselijkheid, geen beenkrampen, geen extreme vermoeidheid, geen opgezette handen en voeten, geen extreme zwangerschapskilo’s. En ook de bevalling verliep zonder ernstige complicaties. Na 6,5 uur werd Xen thuis geboren met een 9 als Apgar-score. Komt dit door alles wat ik 9 maanden lang heb gegeten, geslikt en gedaan? Dat kan ik alleen hard maken als er een placebo gecontroleerde dubbele versie van mij bestond. Zelf ben ik er in ieder geval wel van overtuigd!

Wil jij meer weten over gezond zwanger worden en zwanger zijn? Laat het mij weten via het contactformulier en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

zwanger en nu

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s