Vette Angst!

Nog steeds hebben veel mensen het idee dat vet (en dan vooral de verzadigde versie) slecht voor ze is. Je komt ervan aan, het verhoogt je cholesterol en geeft hart- en vaatziekten.
Ondanks dat divers recent onderzoek anders bewijst wordt de anti-vet mythe in stand gehouden door diverse instituten. Zo adviseert het Voedingscentrum vooral producten te gebruiken als (dieet) margarine, halvarine en zonnebloemolie. Kokosolie en roomboter kunnen we beter laten staan. Waarom dit niet terecht is leg ik in dit artikel uit.

Wat doen vetten en waarom hebben we ze nodig?
Ons lichaam kan niet zonder vetten! Zo:
-leveren ze energie
-geven ze bescherming aan onze organen
-spelen ze een zeer belangrijke rol in de eicosanoidenhuishouding (eicosanoiden zijn hormoonachtige stofjes die met de juiste vetten een ontstekingsremmende werking hebben in ons lichaam)
-transporteren en absorberen ze vetoplosbare vitamines zoals Vitamine A, D, E en K
-geven ze vorm aan onze celmembranen

De vet families
Omega-3, -6 en -9 rekenen we tot de onverzadigde vetzuren. Omega 3 is het sterkst onverzadigd in vergelijking met de rest en ook het meest gevoelig voor oxidatie. Het bakken, braden of wokken in onverzadigd vet is sterk af te raden. Door verhitting verandert de ruimtelijke structuur van het vet, ontstaan veel vrije radicalen en wordt het vet omgevormd tot slechte vormen zoals o.a. transvetten. Gebruik deze vetten dus “koud” door bijvoorbeeld een salade.
Verzadigde vetten zijn een stuk stabieler dan onverzadigde vetzuren en uitermate geschikt om in te bakken en braden. Kokosolie is mijn persoonlijke favoriet!
Transvetzuren willen we wel graag beperken. Onderzoek toont aan dat deze vorm van vet het risico op hart- en vaatziekten wel verhoogt. Deze minder gezonde vetvorm komt van nature voor in melk en vlees van herkauwers en in industrieel gehard vet dat verwerkt zit in o.a. margarine, frituurvet, bak- en braadproducten, koekjes, snacks etc.

Alles draait om de juiste balans
Een gezond lichaam heeft zowel onverzadigde als verzadigde vetten nodig. Cruciaal hierbij is de verhouding tussen de vetten. Zo ligt de ideale verhouding tussen omega-3 en omega-6 op ongeveer 1:4. Omdat ons Nederlandse voedingspatroon uit veel bewerkte voedingsmiddelen bestaat krijgen wij een overvloed aan omega-6 binnen. Bekijk de ingrediëntenlijsten maar eens van pakjes & zakjes. Vrijwel overal zit zonnebloemolie in.
De verhouding tussen omega-3 en omega-6 ligt daarom bij veel Nederlanders eerder rond de 1:20! De eicosanoidenhuishouding (zie boven) wordt door deze verhouding compleet verstoord en zal juist ontstekingsbevorderend i.p.v. –remmend werken in ons lichaam. Resultaat: chronische ontstekingsziektes zoals onder andere hart- en vaatziektes. Maar vergeet ook obesitas, diabetes, auto-immuunziekten en kanker niet.

Vetzuurratio
Naast de juiste omega-3 en omega-6 verhouding is het belangrijk te werken aan een gezonde vetzuurratio. Dit is de verhouding tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Wanneer je je inname aan onverzadigde vetten deelt door je inname aan verzadigde vetten moet het getal groter zijn dan 1. In de praktijk ligt dit getal vaak onder de 1.

Conclusie
Vetten zijn van levensbelang! Alleen moeten we in de supermarktjungle vol verleidingen de juiste keuzes maken. Kies zoveel mogelijk voor onbewerkte producten (een vet visje van de visboer of handje ongebrande/ongezouten noten), bak in verzadigd vet, vul omega-3 aan met de juiste visolie en maak je vooral niet dik…

Vette angst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s