Boost je weerstand!

De herfst is een feit en de eerste snotterende mensen zijn gespot. Tijd om je weerstand een boost te geven zodat je sterk en weerbaar de winter tegemoet gaat. Maar wat werkt? En wat is het minimale dat je kunt doen om je immuunsysteem te versterken?
Start altijd met een gezond en gevarieerd voedingspatroon met als basis seizoensgroenten en –fruit. Zo beperk je voedselkilometers (uitstoot!) en ben je lief voor je portemonnee. Kies voor een kleurrijk bord met veel antioxidanten!

Novembergroenten:

o.a. andijvie, aubergine, boerenkool, courgette, koolraap, kropsla, paprika, pastinaak, pompoen, snijboon, sperzieboon, spinazie, veldsla, winterpostelein, avocado.

Novemberfruit:
o.a. kiwi, mango, perzik , sharonfruit

Heb je de basis op orde? Dan is het zaak om je voeding aan te vullen met suppletie.
Waarom? Dat lees je hier. Er zijn veel orthomoleculaire stoffen die ons immuunsysteem een boost geven. Een minimale must zijn:

Vitamine C (i.c.m. bioflavonoïden)
Vitamine C kunnen we niet zelf aanmaken en moeten we via onze voeding en suppletie binnenkrijgen. Er zijn meer dan 600 taken in ons lichaam die Vitamine C voor zijn rekening neemt. Zo helpt de antioxidantfunctie onze weefsels en cellen gezond te houden, activeert het ons immuunsysteem, verkort het de duur van een verkoudheid en werkt het ontstekingsremmend. Kortom, een vitamine van onschatbare waarde!

Vitamine D
In 2015 liet onderzoek al zien dat bijna 60% van de Nederlanders kampt met een vitamine D te kort. En dat is niet vreemd aangezien UV-straling (de zon) nodig is om deze vitamine aan te maken. Ons Hollandse klimaat kent weinig zonuren en ook de zonkracht is te laag om gedurende het jaar voldoende Vitamine D aan te maken. Zeker tijdens de grauwe en regenachtige wintermaanden. Een (ernstig) tekort aan Vitamine D kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken. Zeker als het gaat om onze weerstand. Vitamine D houdt ons afweersysteem namelijk gezond en evenwichtig, verhoogt de weerstand tegen infecties en heeft een positief effect op onze stemming (de winterdepressie).

De Multivitamine
Met een goede multivitamine vul je over de gehele linie (milde) tekorten aan en help je andere stoffen hun werk goed uit te voeren. Selenium en Zink zijn twee belangrijke mineralen voor ons immuunsysteem. Onder meer vanwege hun antioxidantfunctie. Ook bij deze mineralen zien we in de praktijk veelvuldig tekorten.

Kun jij wel een boost voor je weerstand gebruiken? Maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Welke supplementen(merken) bij jou passen? Of welke vormen goed zijn? Laat het mij weten via het contactformulier en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

slice-of-lemon-2135548_1920

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s